Perioada Triodului

Perioada Triodului

 

Odata cu Duminica Vamesului si Fariseului, intram in perioada Triodului, perioada de pregatire sufleteasca si trupeasca pentru intampinarea marelui praznic al Invierii Domnului.
 
Pregatirea in vederea Postului Mare se face gradual, cu pogoramant, respectand echilibrul fiziologic. Astfel, in prima saptamana a Triodului se ingaduie mancarurile de dulce, zilele de miercuri si vineri fiind zile de harti. Incepand cu a 3-a saptamana, numita popular a Branzei, se incheie consumul preparatelor din carne, dar se continua cu mancarurile din lapte, branza si oua pe toata durata celor 7 zile si de-abia dupa Duminica a4-a incepe Postul. 
 
Insa Triodul nu este doar o pregatire pentru Sfintele Pasti prin abstinenta de la mancarea de frupt. Sfintii Parinti au creat o randuiala liturgica, deosebita pe zile, care este consemnata intr-o carte voluminoasa, numita Triod (3 ode - cantari), de la care se trage si denumirea perioadei. Toate slujbele sunt randuite intelept, asemenea unor "temeiuri si trepte", pe care, urmarindu-le pas cu pas, credinciosul se suie duhovniceste catre asemanarea cu Hristos.
 
Fiecare din cele 10 Duminici din Triod are semnificatia ei, fie prin Evanghelia ce se citeste, fie prin evenimentul sau sfantul praznuit in acea zi; aceste 10 saptamani ne pregatesc si ne provoaca la o sincera cercetare de sine si la un serios demers al intregii noastre fiinte pentru intalnirea si vietuirea cu si in Hristos Cel rastignit si inviat. 
 
Prima Duminica a Triodului, care ne pregateste pentru post, este tocmai aceasta de astazi, numita “a Vamesului si a Fariseului”, si ne aminteste de moartea noastra prin mandrie si de invierea noastra prin smerenie.
 
A doua Duminica pregatitoare, numita “a Fiului Risipitor”,  ne indeamna la pocainta. 
 
A treia Duminica pregatitoare pentru Sfantul si Marele Post este numita “a Infricosatei judecati”, cand se lasa sec de carne. Aceasta ne aminteste de sfarsitul lumii si de Judecata de apoi, cand fiecare va lua plata dupa faptele sale. 
 
A patra Duminica, cu care incepe Postul Mare, se numeste “a izgonirii lui Adam din rai”. Ea are scopul de a ne reaminti de pacatul stramosilor nostri, care au fost alungati din rai din cauza mandriei si lacomiei,pentru a ne indemna la rugaciune si la post cu toata staruinta si evlavia.
 
Postul Mare este cale buna de nevointa, de smerenie, de pocainta si impacare cu Dumnezeu. Sa ne pregatim pentru a-l strabate cu folos si cu bucurie, si sa-L rugam pe Bunul nostru Mantuitor sa ne scape de pacatul cel greu al mandriei si sa ne imbrace in vesmantul cel dumnezeiesc al smereniei, al rugaciunii curate si al iubirii, care ne asigura tuturor mantuirea sufletelor.
 
Perioada Triodului se distinge prin specificul profund duhovnicesc si de pocainta al continutului liturgic, toate pregatindu-ne pentru patimile Mantuitorului Hristos, dar mai ales pentru Invierea Sa. Aceasta perioada se poate asemana cu un urcus spiritual al fiecaruia dintre noi, un urcus spre Inviere. Amin.